Soms zit het mee, soms zit het tegen...... |
Tja, zoals de titel al aangeeft, kan het verkeren. Onze skûtsjes zijn 1,40 m lang. Deze maat hebben we bepaald aan de hand van een Opel Corsa en Ford Fiesta. Ik had toen nog niet kunnen vermoeden dat ik ondertussen een veel kleinere auto bezit als mijn grote stationcar. Het skûtsje past echter niet echt in de Mini Cooper. Aanpassingen met een gedeelde mast en opklapbare botteloef etc waren nodig om het skûtsje enigzins in de Cooper te kunnen krijgen. Al mijn overige platbodems passen gelukkig wel. Er was gelukkig een oplossing. Veel van de skûtsjes zijn in de loop der tijd verlengd. Zo ook Grouw. Zodoende is het plan opgekomen om deze verlenging in het model weer teniet te doen. | |
In het midden wordt 19 cm uit het skûtsje gehaald zodat deze weer de originele
maat van het kleine Grouwster skûtsje krijgt. Ook krijgt het skûtsje een
lager tuig uit de jaren zestig. Dit geeft een iets handelbaarder schip
en wat makkelijk te vervoeren is en waar je dus ook vaker mee gaat varen.
Nauwkeurige inspectie van de zeeg, de breedte levert de plekken op waar
de zaag in het schip gaat. Op de foto's zijn Mark en Matthijs, die mij
bij deze operatie hebben geholpen, bezig met het aftekenen van de sectie
op de romp. Vervolgens heb ik de sectie er tussenuit gezaagd. Op de derde
foto zijn de helften te zien na de eerste keer doorzagen. Het doorzagen
zelf ging uitstekend en ook gemakkelijk.
Bij het aan elkaar zetten van de twee losse delen ontstonden de problemen. De kimmen bleken toch veel te veel te verlopen over die 19 cm. Bij de kimmen zijn sleuven van 4 mm verschil tussen beide delen zichtbaar. Dit wegplamuren betekent over ongeveer 40 cm plamuur aanbrengen startend 4 mm dik en langzaam aflopend naar nul. Ook bleek het dek scheef in de romp te zitten. Het dek is afgemeten aan de hoogte van het boeisel en bleek nog steeds exact gelijk t.o.v. van de bovenkant van het boeisel te staan. De hoogte van de zijkanten van het skûtsje zijn dus ongelijk. Hoe dit gekomen is, is mij nu nog niet duidelijk, maar om het te corrigeren zal het dek eruit moeten. De foute zijkant zal moeten worden verhoogd danwel verlaagd naar gelang het probleem. Conclusie is dus dat de complete romp overhoop gehaald zou moeten worden. Dit is hiervoor niet meer de moeite waard en deze romp is dus rijp voor de chemobak................ |
|
Foto's Hans Staal Created December 17th 2003 |