Deze pagina werd verzorgd door Hans Staal

Skûtsje bouwpagina 17

 
Vorderingen bij het Lemster skûtsje 
Lemster skûtsje
Op de foto rechts het roefje met het roer. Wat een verschil met de vorige keer. Het skûtsje staat al in de verf. Het ziet er schitterend uit. Op de zijkant van de roef zitten de schuifraampjes die ook nog open kunnen schuiven... Rechts op de foto is nog net het ruim te zien met de accu voor de stroomvoorziening.
 
Hier zijn de zwaardlieren goed te zien. Dik gebruikt ongeveer hetzelfde systeem als Wim Moonen. Hij bedient beide zwaarden met één knuppel. In zijn geval is dit een 3-standen schakelaar. Staat de schakelaar naar links dan gaat het bakboord zwaard naar beneden. Staat de schakelaar in het midden dan zijn beide zwaarden opgehaald en als de schakelaar naar rechts staat, dan wordt het stuurboord zwaard naar beneden gelaten. Het naar beneden laten gaan geschiedt door de motor middels de servo los te koppelen van de tandwiel- vertraging, waardoor het zwaard door het eigen gewicht (het kan eventueel wat verzwaard worden met lood) naar beneden valt. Moet het zwaard opgehaald worden dan duwt de servo de motor weer naar de tandwielvertraging en een microswitch schakelt de motor aan.
Nog twee foto's van het Lemster skutsje. Links het achterschip met de patrijspoorten en de karakteristieke imitatie houtnerf beschildering op het achterschip.
 
 
Rechts: de mast is ook al klaar, al kon hij niet geheel op de foto.
Foto's Mark Bol en Hans Staal

Created January 23rd 2003