Deze pagina werd verzorgd door Hans Staal

Skûtsje, maken van de mal voor nieuwe skûtsjes

De mal voor de skûtsjes wordt gemaakt

Nadat het meeste plamuurwerk is gedaan , lag het skûtsjeproject tijdelijk stil door een nieuwe aanval van rugklachten van Hans. Dik heeft de laatste afwerking gedaan. Dit hield in de laatste oneffenheden in de romp wegplamuren en schuren en ook het halfrond er goed opzetten. Ook heeft hij de romp in de lak gespoten en deze is nu superstrak!
We maken nu een kleine sprong en gaan verder met het maken van de mal waarin later de skûtsjes worden gemaakt. Eerts de romp 5x in de was gezet zodat de mal goed zal lossen. Daarna volgen 2 lagen gelcoat. Op de foto hiernaast is de stuurboord zijde van de romp te zien met de lagen was erop. De volgende stap is nu de gelcoat. De opstaande rand in de lengte richting over de romp is de afscheiding tussen de 2 malhelften.

De romp is qua vorm niet zelflossend en daarom gaan we een in de lengte deelbare mal maken. Om de opstaande rand te kunnen maken moet je ergens tegenaan kunnen polysteren. Daarvoor heeft Dik uit een plaat multiplex de vorm uitgezaagd van het skûtsje zoals link op de foto is te zien. Op deze foto is ook de stuurboord kant van het skûtsje te zien waar de mal al tegen romp is aangepolysterd. De spanten om de romp heen dienen voor extra stevigheid van de mal. De stuurboord kant van de mal is klaar en we gaan verder met de bakboordkant.
Op de foto linksonder is Dennis onder toeziend oog van Mark de gelcoat aan het mengen. Er zijn nog een aantal andere projecten te zien; de sleepbootromp (sleepboot van Smit) van Mark en twee mallen voor opduwertjes die bij de skutsjes passen (schaal 1:15).

Gelcoat gebruiken we om alle details van de romp goed in de mal te krijgen en ook voor een super strakke romp te krijgen.
De gelcoat kan gewoon met de kwast worden opgebracht. We doen 2 lagen en laten iedere laag 24 uur drogen. Volgende keer gaan we de mal in de eerste laag polyester zetten.