Deze pagina werd verzorgd door Hans Staal

Skûtsje, eerste romp uit de nieuwe mal

 

Nadat we de nieuwe mal geheel klaar gemaakt hadden, zijn we gestart met de eerste romp in de nieuwe mal. De twee helften van de mal worden weer aan elkaar gezet. Dit gebeurt met een 8 –tal paspennen. Deze zorgen ervoor dat beide mal helften weer exact uitgelijnd tegen elkaar aan liggen.
Vervolgens wordt de mal in twee lagen was gezet. Iedere laag wordt uitgewreven zodat alle delen van de mal goed in de was staan. Dit is essentieel, want anders heb je grote problemen bij het lossen van de romp uit de mal.
Na de was komen twee lagen gelcoat. Deze zorgen weer voor een spiegelgladde afwerking en ook dat alle hoeken en gaten goed gevuld zijn. Dit is vooral van belang bij het berghout met het halfrond erop. Als je meteen in het berghout polyestert (dus zonder gelcoat) heb je grote kans op luchtbellen of niet met polyester verzadigde mat. Vandaar gebruiken we twee lagen gelcoat. Tussen iedere laag wordt de (binnenkant) van de romp licht opgeschuurd zodat de volgende laag weer goed hecht.

Nu kan de eerste laag polyester met mat erin. We gebruiken 120 gr geweven mat. De geweven mat heeft als groot voordeel boven de niet geweven mat dat die veel flexibeler is en daarmee veel beter aansluit aan de vorm van het schip. Van te voren wordt uitgemeten hoe de stroken mat eruit zien zoals ze in de romp gaan. Deze worden meteen uitgeknipt. Het is niet goed mogelijk en zeker niet handig om te proberen de hele romp in een keer met één mat te bekleden. Dit levert vouwen, bulten en andere ellende op. Wij gebruiken de volgende stroken:
1 over de volledige bodem en deze loopt tot vlak bij de steven en de kont en halverwege de kim van het skûtsje. Indien uitgeknipt afm 130 cm bij 30 cm
2 stroken voor de zijden van het skûtsje, deze gaan in de kop en de kont evenver door als de bodemstrook en ze bedekken vanaf de bovenrand tot net over de bodemstrook de zijkant. afm: 130 cm bij 15 cm.
In de kop en de kont worden aparte stukken geknipt die dat gedeelte nog afdekken. We leggen een mat in het schip, tekenen de contouren af en knippen het deel uit.

De stroken liggen klaar om te pakken en we beginnen nu eerst met een dunne laag polyster aan te brengen in de romp. Daarna komt eerst de bodemstrook en daarna de beide zijstroken.
Als laatste komen de kop en kont aan de beurt. Het is erg handig om dit met minimaal twee personen te doen. Samen leg je de matten erin en daarna gaat één persoon met de kwast polyester aanbrengen en de ander gaat de mat met polyester uitrollen zodat de mat geheel verzadigd is met polyester en, zeer belangrijk voor de sterkte, ook alle luchtbellen eruit zijn.
Op de laatste foto’s is te zien hoe de romp uit de mal komt. Spiegelglad en er hoeft alleen maar de bovenkant van de romp afgezaagd te worden. Hiervoor is een kleine rand in de romp gemaakt waarlangs je hem moet afzagen.