Deze pagina werd verzorgd door Hans Staal

Vier Skûtsjes in aanbouw, een verslag van de vorderingen


Ondertussen hebben we vier nieuwe rompen gemaakt en aan iedere romp wordt nu hard gebouwd. Het nieuwe skûtsje van Matthijs staat al in de verf. Matthijs is diverse kleuren aan het uitproberen om te bepalen wat het beste staat. Verder is de steunlat waar het dek op komt te rusten geplaatst en met veel klemmen vastgezet. Hierna worden een aantal spanten in de romp gezet om verdere stevigheid te geven en ook waar het dek op komt te rusten. Ondertussen wordt er driftig nagedacht over waar de mast komt en de grootte van de roef.

Het skûtsje van mij wordt een ander model als de overige skûtsjes. Ik heb ervoor gekozen om een skûtsje uit de jaren 1910-1930 te bouwen. Als gevolg hiervan staat de mast veel verder naar voren om een groter ruim te krijgen. Verder is de roef korter en hoger als nu bij de SKS-wedstrijdskûtsjes. Eén van de redenen om dit te doen zijn de opduwertjes die we gemaakt hebben.

Voor dit skûtsje was er alleen een zijaanzicht (gelukkig met de gestreken mast erop) en een dektekening. Aan de hand van de afmetingen van de mast en de plaats van de mast in het skûtsje, heb ik een complete zeiltekening gemaakt. De zeilen zijn deels gereed, alleen de lijketouwen en ogen moeten er nog aangenaaid worden. Ook de zwaarden en het roer zijn grotendeels gereed op het beslag na. De zwaarden hebben ook een andere vorm als tegenwoordig, zij zijn korter en ronder.

Bij mijn skûtsje zijn de spanten al zichtbaar, de mastkaken staan op hun plaats en de mast is in ruwbouw ook gereed. Verder staan de stevens erop. Volgende stap is het dek. Dit wordt gemaakt van Red Cedar. Deze houtsoort is licht en buigzaam. De deklatten zijn 2 mm dik en 15 mm breed.

 
Dik bouwt het skûtsje van Heerenveen. Hij gaat hierin zover, dat hij de polyesterromp heeft aangepast. Het skûtsje van Heerenveen heeft een kortere kont. Dit heeft Dik bereikt door in het boeisel op enige plaatsen een smalle V te zagen en vervolgens de delen weer aan elkaar te polyesteren. De kop is nog wat geveegder geworden door de steven iets naar voren te trekken. Op de vier bovenstaande foto's is te zien dat er al veel gebeurd is. Het dek zit erop, de luiken zitten erin, de bolders zijn in aanbouw. De mast is bijna gereed, maar het beslag zit er al wel op.  
Op dinsdagavond is het skûtsjebouwavond bij mij. Dan komen andere skûtsjebouwers soms langs om gezamenlijk aan de skûtjes te werken. De woensdagavond is clubavond bij de Haagse ModelBoot Club en vaak neemt iemand zijn schip mee. Hier kan dan onder genot van een drankje de voorgang besproken worden. Een groot deel van de skûtsjeploeg staat hier bij het skûtsje van Dik. V.l.n.r. Theo (staand), Matthijs, Dik, Hans en Charles.
Een foto van de skûtsje bouwavond. Matthijs is de dekplanken aan het leggen. Opvallend is de witte kleur aan stuurboord, bakboord is bruin van dit skûtsje. Zoals al gezegd om te kijken welke kleur het beste staat. Matthijs gebruikt ook Red Cedar planken voor het dek, 1,5 mm dik en 15 mm breed.