Deze pagina werd verzorgd door Hans Staal
Foto's Nico Alsemgeest

Skûtsje bouw pagina 6

Maken van de mal

Het prototype wordt gebruikt om een mal van polyester te maken. Dit wordt een negatief vorm. In de mal kunnen dan vervolgens weer de rompen worden gemaakt. Het prototype is eerst 4 keer in de lossingslak gezet. Hierovereen komt een laag vaseline. Dit alles nodig om te voorkomen, dat de mal zich vastzet op het prototype en dus niet wil lossen.

 
  Op deze foto zijn de extra langsspanten zichtbaar. Het zijn de platen die naast de romp liggen. Zij worden tegen de kielbalk aangezet. De mal is in de lengte deelbaar, omdat de mal anders niet kan lossen van de romp. De langsspanten worden aan de binnenkant, waarmee ze tegen de kielbalk liggen, met vaseline ingesmeerd.

Simon knipt de stroken glasmat uit die straks op de romp gelegd worden.

De langs-
spanten staan tegen de kielbalk aan. Met een paar schroeven en lijmtangen worden ze tegen de kielbalk gehouden.
De eerste strook glasmat ligt op de romp. Met de kwast wordt de mat met polyester geimpregneerd en zo op de romp gezet. We gebruiken stroken omdat bij gebruik van 1 grote mat veel vouwen ontstaan.  
Dennis en Simon zijn druk in de weer om de glasmat met polyster in te smeren (met de kwast) en de lucht uit de mat te rollen (met de roller dus).

Het is zeer belangrijk, dat alle hoeken goed met polyster gevuld worden. Dit geldt vooral bij het berghout, de boeg en de kont. Ook de aansluiting met de langsspanten moet zeer hecht zijn. Vandaar dat er glasmatten van de romp naar de langsspanten worden gelegd. Om de mal voldoende dikte te geven worden 3 lagen glasmat aangebracht.  
  De stuurboordzijde van de mal van het skutsje zit in de polyester. Nu nog een dagje laten uitharden en morgen hebben we het antwoord op de hamvraag:

Laatste Nieuws (7-01):

De mal heeft perfect gelost van het prototype. De mal wordt verder afgewerkt zodat we binnenkort met de eerste rompen kunnen beginnen.
Op de volgende bouwpagina vind U de eerste foto's van de mal.